Saturday, May 3, 2014

We are maybe not famous or good looking,

But now at least published in a magazine !


OK OK it's not Wallstreet Journal or Hot Rod Magazine, but still an article.

Länk to the one and only Dator magazine Datormagazin.se, the arena for Computers, and those connected.


Magnus and Anders are touched by the moment. OK we admit, we want fame and fortune even if we understand that it's not around the closest corner.



As said before, it's maybe not the biggest and most famous magazine on earth according to our references, but still important if you are into computers. At least in Sweden. Between the, how-to-work-smarter-in-the-cloud and your-aging-computer, there was a chronicle; a full page story about the SSR project and the team!





Even more touched! Notice Magnus skill to read upside down one of his many skills. Picture of the Chronicle with the face of the one and only SSR Amazon. They start by referring to some type of boys dream ??


Which we don't understand this is serious, and a reality.








Below yo can read the article (in swedish)

En salt pojkdröm 
I går var jag på en garagefest i ett
av Göteborgs slitna hamn- och
industriområden. Utanför den
stora garageporten stod en man
med hästsvans och värmde sig vid
de höga lågorna som kom ur ett
rostigt oljefat. Taxichauffören granskade
mina sedlar noga innan han gav tillbaka
min växel.
Inledningen kanske verkar inspirerad
av någon film. Och visst, det som jag ska
berätta är helt klart inspirerat av filmer
som varit populära bland unga grabbar.
Fast inte gangsterfilmer som ”Scarface”
eller ”Taxi Driver”. Snarare filmer som
”The World’s Fastest Indian”, ”Days of
Thunder” eller ”Gran Torino”.
Jag kanske även borde lista några filmer
om medelålderskriser och om att förverkliga
sina ungdomsdrömmar. För det är troligen
där du återfinner de färskaste rötterna
till festens syfte, att samla in pengar och
ragga sponsring till några polares
galna bilprojekt. De ska
bygga världens snabbaste Volvo
Amazon. Målet är att kunna
köra bilen i över 375 kilometer
i timmen (233 mph) genom en
saltöken.
Som med alla stora projekt
gäller det att börja i rätt ända. Det vill säga
med att designa en logotype och trycka
upp T-shirts. Nästa steg är att göra en Powerpoint
att visa för sponsorer. Vi som
var inbjudna drack pilsner och käkade
trendriktig mat i form av pulled pork. Det
kändes som att man kunde dela in festdeltagarna
i två läger. De som redan var
inblandade i projektet och de som var
mycket skeptiska och såg det som en galen
medelålderskrisdröm.
En fördel med att vara medelålders med
välavlönat jobb är att man inte behöver
fastna i det stora hindret för tonårsdrömmar,
”vi har ju ingen lokal”. Här var det
snarare så att de redan hade ett gemensamt
välutrustat garage där de skruvade
på sina bilar. Men en kväll efter några glas
gott vin slängde en av gubbarna ur sig:
”Det skulle vara kul att starta ett gemensamt
projekt istället för att bara skruva på
sin egen bil.” Efter lite spånande kläcktes
idén att ta sig an pojkdrömmen, att ställa
upp i ett klassiskt bilrace i Bonneville. De
formulerade ett mejl om att tävla med en
Amazon i Bonneville och mejlade alla de
kände. Efter två minuter svarade den första.
Han var på, och att han visste nog var
det fanns en Amazon.
Bonneville Salt Flats ligger i USA, på
gränsen mellan Utah och Nevada. Detta
är det klassiska stället för att sätta hastighetsrekord
för landburna fordon. Det är
hit som Burt Munro reser med sin motorcykel
i filmen ”The World’s Fastest Indian”
(svensk titel var ”Citronträd och motorolja”)
för att slå världsrekord. Här ordnas
årligen ett antal hastighetstävlingar och
de snabbaste fordonen är helt specialbyggda
och drivs av flygmotorer. Men det
finns även tävlingsklasser för ombyggda
standardbilar.
Burt Munro blev utskrattad och hånad
av sina grannar. De flesta avfärdade honom
som en galen gammal gubbe. Hur
ska han kunna bygga världens snabbaste
Indian i sitt enkla garage? Han drabbades
av stora ekonomiska problem, men tack
vare stöd från de få som trodde på honom
klarade han sig gång på gång. Och mot alla
odds lyckades han slå hastighetsrekordet
på motorcykel i sin klass, ett världsrekord
som stod sig i många år. Och det bästa av
allt? Burt Munro har funnits på riktigt.
Nu är det här gänget i Salt Slush Racing
inga duvungar när det gäller bilar, och
gänget består inte bara av medelålders
gubbar, här finns tuffa bilmekande tanter
också. Flera av dem arbetar med motorutveckling
på Volvo. Dessutom har de var
och en för sig renoverat äldre bilar och
motorcyklar. Men att bygga om en gammal
rostig Amazon kombi till ett fartmonster
för att köra i en saltöken är något helt annat.
För att tala klarspråk, det är ett fullständigt
galet projekt. Ja, bara tanken att
köra en bil i nästan 400 knyck är nog helt
utanför de flestas vilda fantasier.
Det är lätt att skratta åt medelålders män
och deras krisprojekt på samma sätt som
vi skrattar åt tonårsband
som drömmer om att spela
på Friends Arena. Men jag
lyssnar hellre på denna typ
av vilda drömmar än på
återkommande fikarumssnack
om Postkodlotteriet
eller Lotto. Det är uppfriskande
att träffa passionerade människor.
Att umgås med ”galningarna” som inte
gett upp drömmarna andra dödade redan
som tonåringar, och som inte är rädda för
att misslyckas publikt. Om jag ska uttala
mig om chansen för Salt Slush Racing att
få upp sin Amazon i 375 kilometer i timmen
så är jag säker på att den är större än att du
ska vinna på Lotto. Undrar förresten om
de ska ha kvar originalbältena? Nej, det är
nog att utmana ödet. w
”Målet är att kunna köra bilen i över 375
kilometer i timmen genom en saltöken.”
Ulrik Södergren
kronika@datormagazin.se
Fotograf, utbildare, konsult
och tekniknörd.

Foto: Håkan Björnsson, Salt Slush Racing

No comments:

Post a Comment